De kernwaarden en het wielerteam van Quick-Step: twee zijden van dezelfde medaille

Quick-Step staat aan de vooravond van zijn 17de opeenvolgende jaar als sponsor in de wielersport. Onder het toeziend oog van manager Patrick Lefevere gaat het team dit seizoen de strijd aan onder een nieuwe naam: Etixx-Quick-Step. In wat ondertussen het 13de jaar als hoofdsponsor wordt, is Quick-Steps enthousiasme voor de sport groter dan ooit. Net zoals de link tussen het team en de drie kernwaarden van het merk – innovatie, design en kwaliteit – nooit sterker was.

Een ideale match

Zeventien jaar geleden was de keuze voor de wielersport een evidente stap voor Quick-Step. De aanpak en filosofie van het wielerteam waren een ideale match met de drie kernwaarden van de vloerenspecialist. Paul De Cock, CEO van de divisie flooring bij UNILIN licht toe: “Innovatie, design en kwaliteit: daar gaan we voor. Samen vormen ze de sleutel tot ons succes. Hetzelfde geldt voor ons wielerteam en dat straalt positief af op onze wereldwijde reputatie als topmerk.


Innovatie: pionierswerk maakt het verschil

Innovatie staat hoog op Quick-Steps agenda. Doorgedreven onderzoek creëert steeds nieuwe inzichten en effent het pad voor vernieuwende materialen en technieken. Je ziet het aan de moderne productiefaciliteiten van Quick-Step, maar net zo goed aan de wetenschappelijke benadering van de wielersport.

Het team van Patrick Lefevere werkt nauw samen met de Bakala Academy in Leuven. Het ‘Performance Center’ begeleidt de renners en focust op de de impact van voedingspatronen op hun sportieve prestaties. Ook de mecaniciens bij Etixx-Quick-Step weten hoe belangrijk innovatie is. Hun materiaalkeuze en oog voor de kleinste details speelden een belangrijke rol in het behalen van twee wereldtitels in het ploegentijdrijden. De Cock: “Als merk zetten we in op innovatie. Investeringen in O&O zorgen ervoor dat we regelmatig met nieuwe ideeën kunnen uitpakken. Het gepatenteerde Uniclic-kliksysteem voor vloerplanken is daar één van. Een ander voorbeeld is de Impressive (Ultra), ’s werelds eerste waterbestendige laminaatvloer.”


Design: nieuwe trends vormgeven

Wielerfanaten hebben net zoals Quick-Step vaak een boontje voor mode en stijl. Eén blik op het straatbeeld in hippe steden volstaat om de link tussen design en fietsen te snappen. Van de groeiende populariteit van singlespeedfietsen (of ‘fixies’) tot groepjes bont uitgedoste wielertoeristen: trendy uitrustingen zijn hot.

Etixx-Quick-Step schuwt een rol als trendsetter niet. Zo is het mee verantwoordelijk voor de comeback van de ouderwetse fietspetjes. Bovendien beslissen de renners mee over hun kledij. Het resultaat is een stijlvol plunje dat ze dragen met trots. “In de interieurwereld zien we soortgelijke trends. Variano – een meerlagig parket van Quick-Step – is bijvoorbeeld pure retro,” pikt De Cock in. “En met de Impressive (Ultra)-reeks herintroduceerden we klassieke laminaatpatronen. Twee van de zestien designs hebben een uitgesproken retro karakter.”

Kwaliteit: niets aan het toeval overlaten

Vraag het aan een wielerfan of aan een ervaren vloerder: voor beiden staat Quick-Step synoniem voor kwaliteit. Het wielerteam werkt samen met de beste fabrikanten en rekent op de Bakala Academy om de conditie van zijn renners scherp te houden. Net zoals sporters en begeleiders niets aan het toeval overlaten, waakt Quick-Step met tests en steekproeven over de kwaliteit in elke fase van zijn productieproces. Deze toewijding en niet-aflatende investeringen in innovatie en onderzoek bezorgden Quick-Step een ijzersterke reputatie, op de fiets en in de interieurwereld.

Gerelateerde Stories
9/01/2015